|

Helt ny forskning fra University of Texas konkluderer, at kunstige sødestoffer i bl.a. lightsodavand påvirker hjernen negativt og forårsager uheldige ændringer - også i hormonsignalleringen. Forsker Helen Hazuda advarer derfor; "Man kan sige, at lightsodavand er fri for sukker men ikke for konsekvenser". Forskerne fandt blandt andet, at deltagere i forsøget, der foretrak light sodavand frem for almindelige sodavand, gennemsnitligt havde en 70% større livvidde.
Kroppen lader sig ikke snyde, og det er rigtig dejligt, at der nu endelig kommer videnskabelige resultater, der understøtter, at lightprodukter påvirker signalleringen negativt. Undersøgelsen er den fjerde af slagsen, der påviser at lightprodukter er skadelige. Resultaterne er så overbevisende, at forskerne anbefaler sodavandsdrikkere at drikke almindelig sodavand sødet med sukker i stedet for light sodavand, hvis ikke de helt kan undvære det.
Men kunstige sødemidler, som f.eks. aspartam, findes også i mange andre light produkter og fødevarer. Gå i en kæmpestor bue udenom dem, for forsøg af samme forskere på mus har påvist, at indtag af aspartam bl.a. kan give samme ændringer i kroppen som der ses ved tidlige stadier af sukkersyge.

Gode råd i sommervarmen; Har du lyst til at drikke andet en vand her i sommervarmen, så prøv f.eks. en lækker is te. Lav en kande te, f.eks. hibiscusteen Lust 4 Life, som du kan købe hos www.tante-t.dk. Køl den af i køleskab og drik den, det smager fantastisk. Du kan også tilsætte frisk mynte, ingefær, anis eller lime til dit vand og drikke det afkølet som en læskende sommerdrik.
Opdatering (3. Juli):
Jeg besvarede tidligere i dag et spørgsmål vedr. dette blogindlæg på Facebook og jeg vil lige inkludere svaret her på bloggen:
"Hej Anette. Én af mine klienter har skrevet, at jeg skal læse Per Brændgaards blog, hvor det fremgår, at det er tvivlsom forskning. Har du nogen kommentarer til det? Mvh Gitte"
"Hej Gitte. De nye forskningsresultater fra University of Texas er baseret på 474 personer, så man kan naturligvis diskutere, hvorvidt det er nok. Men det er det fjerde studie af slagsen (der alle når lignende konklusioner), så der tegner sig et ganske klart billede OG for mig har det været logik i mange år, at kroppen kan reagere på kunstige sødestoffer som om det var sukker. Det betyder på ingen måde, at normale sodavand er "bedre", slet ikke, for såvel sukker som kunstige sødestoffer er efter min mening tidens svøbe. Derfor er det også en lidt poppet konklusion på dette forskningsprojekt, desværre. Jeg mener man skal holde sig fra såvel light sodavand som andre light produkter, men også almindelige sodavand. Vand er nu engang bedst! Du kan også læse mere om undersøgelsen her http://goo.gl/zzKOU KH Anette"
|
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette indlæg.