D-vitamin tilskud ER vigtigt!

d-vitamin tilskud

Endnu en ny undersøgelse, for nyligt offentliggjort i tidsskriftet American Journal of Cardiology, peger på, at der er en klar sammenhæng mellem d-vitaminmangel og udvikling af livsstilssygdomme som diabetes og hjerte-kar-sygdomme.

D vitamin har langt større betydning for vores helbred, end hidtil erkendt herhjemme. Det til trods for at flere og flere udenlandske studier samstemmende påviser denne vigtighed. Dette nye studie viser desuden, at indtag af d-vitamintilskud vil kunne halvere risikoen for død – uanset årsag. Undersøgelsen er foretaget i sammenligning med personer, der havde konstant lave d-vitamin niveauer. Der deltog mere end 10.000 personer i studiet, der blev foretaget af University of Kansas, og til forskernes overraskelse havde 70 pct. af deltagerne så lave d-vitamin niveauer, at det måtte betegnes som værende under eller på grænsen til d-vitaminmangel (nemlig 30 nmol/l).
Sammenlignet med mennesker, der ikke mangler d-vitaminer, er det altså mere end dobbelt så sandsynligt, at personer med lave d-vitaminniveauer udvikler diabetes. De har 40 % øget risiko for at udvikle for højt blodtryk og 30 % øget risiko for udvikling af hjerte-kar-sygdomme. Risikoen for at dø af en hvilken som helst årsag er dobbelt så høj blandt personer med lave d-vitaminniveauer, end blandt personer med normale niveauer, viser studiet. 

Tankevækkende resultater, men ikke overraskende. Efter min mening har vi herhjemme sovet i timen. Normalniveauerne i Danmark er, sammenlignet med andre lande, sat for lavt, og lægerne må i dag af økonomiske årsager ikke måle patienternes d-vitamin niveauer. Erkendelsen af, at d-vitamin er det mest immunstimulerende vitamin vi har i kroppen kan ligge på et meget lille sted. Jo før der kommer fokus på dette jo bedre. Ligesom en opdateing af vores normalniveauer herhjemme, vil være aktuelt. Flere forskere mener, at niveauerne helst skal ligge mellem 80-100 nmol/l, for at vi er beskyttet bedst muligt.

Vi danner primært D vitamin ud fra solens stråler, og blot 20 minutter i solen - uden solcreme -kan syntetisere flere tusinde mikrogram aktivt d-vitamin i kroppen. Derfor er de danske anbefalinger for dagligt indtag på sølle 40 microgram for de fleste alt for lidt, og de følelsesladede advarsler mod indtag af d-vitamin er intet mindre end en skandale. Der skal efter min mening hurtigst muligt indarbejdes nye standarder for såvel dagligt anbefalet indtag af D3 vitamin som nye normalværdier. I et mørkt land som Danmark bør alle sundhedsmyndigheder støtte op om danskernes sundhed via jævnlige blodmålinger, anbefalinger og oplysning om det yderst vigtige d-vitamin. Husk derfor dit daglige D-vitamin tilskud. For din sundheds skyld, for det kan, sammen med en multivitaminmineralpille af høj kvalitet forebygge, forebygge rigtig mange sygdomme.

Læs også:
D3 vitamin - Vigtigt at vide om D3 vitamin (1/9/2011)
D-vitamin og sclerose (1/6/2011)
Revidering af D-vitamin anbefalingerne (26/6/2010)
Myndighederne under pres om D vitamin (3/1/2010)

Tilmeld dig mit gratis nyhedsbrev og få spændende tips én gang hver måned.

Kommentarer   

 
#1 Dorthe 03.-01.-2012, 14:18
Tusind tak for god oplysning.
Citér
 
 
#2 Find Vendrup 31.-01.-2012, 10:26
Mange tack för oplysningen.
Citér
 
 
#3 Ingelise 23.-07.-2012, 13:47
Tak fordi du bringer disse livsvigtige sandheder frem. Meget havde været anderledes, hvis min læge havde vidst dette for fem år siden, da jeg fik målt et alt for lavt d-vitamin niveau. Den gang hed det sig, at jeg blot kunne have lidt ømme muskler af det - i dag ved jeg bedre!
D-vitamin mangel kan betyde forøget blodsukker, forøget kolesterol, forhøjet blodtryk og KRÆFT!
Citér
 
 
#4 martine longum 11.-08.-2012, 01:27
tak
-men hvad med børn ?
har børnebørn på 3 og 5 år
på forhånd tak
martine
Citér
 
 
#5 Anette Harbech Olesen 31.-08.-2012, 09:46
Kære Martine, Hvis ikke dine børnebørn opholder sig i solen uden solcreme, så skal de også have tilskud, under alle omstændigheder vinteren over. Her vil NDS D+ være et godt bud, da det er i food state kvalitet og dermed virker som almindelig mad og med høj optagelighed. Mange hilsner Anette
Citér
 
 
#6 Jørgen Jensen 03.-01.-2013, 17:59
Hej Anette.
Hvad er der galt med ganske almindeligt torskelevertran?
mvh
Jørgen Jensen
Citér
 
 
#7 Hanne Faurholt 18.-02.-2013, 14:07
vigtigt at oplyse om, at det IKKE er nødvendigt at klistre børn ( og voksne ) ind i solcreme fordi man opholder sig i solen i frikvarterer eller almindelige ophold i den dejlige sol-men at ingen bør blive forbrændt af solen. Der er opstået et hysteri omkring solens skadelige stråler, som er gået over gevind og som gør, at forældre smører børn ind før første minut i solen.
Citér
 
 
#8 Mette Sørensen 21.-02.-2013, 11:40
Hej Anette.

Hvor høj en dosis mener du er tilrådeligt for henholdsvis voksne og børn?

Venlig hilsen
Mette.
Citér
 
 
#9 Steen Jensen 02.-04.-2013, 09:43
Desværre mangler artiklen en vigtig detalje: når man har rundet de 50, så viser den nyeste forskning (fra Københavns Universitet), at man slet ikke danner D-vitamin
Citér
 
consolidate student loans debt . beyond diet reviews