|

Nu er det igen fremme i medierne, at indtag af vitaminpiller kan være farligt. Ja, det påstås ligefrem, at vi kan dø tidligere, hvis vi spiser vitaminpiller hver dag.
Først og fremmest skal det slås fast, at der til dato ikke er konstateret et eneste dødsfald på baggrund af indtag af vitaminer. Her kan henvises til den seneste rapport fra American Association of Poison Control Center, der registrerer alle forgiftningstilfælde i USA. Rapporten publiceres i tidsskriftet Clinical Toxicology. Det skal hertil bemærkes, at de vitaminpiller du kan købe i USA, er langt mere potente og af en kaliber, som du slet ikke kommer i nærheden af i Danmark. Vi har nemlig verdens mest restriktive lovgivning på dette område her i landet. Tankevækkende er det derimod, at den fjerde hyppigste dødsårsag i USA skyldes indtag af medicinske præparater. Det skriver pressen bare ikke noget om??? Et andet tankevækkende aspekt er, at langt de fleste studier, der er lavet med vitaminer som f.eks. E vitamin etc. er udført med anvendelse af syntetisk E vitamin og ofte kun ved tilførsel af det enkelte vitamin, som studiet omhandler. Enhver med blot en beskeden viden om vitaminer og mineralers effekt ved, at disse mikronæringsstoffer virker i samspil, at de har brug for hinanden for at kunne virke optimalt. Desuden ses størst effekt i kroppen, når vi indtager naturidentiske vitaminer eller organiske mineraler, hvilket virker logisk, da det svarer til de næringsstoffer, som kroppen kender fra maden.
Vi kan ikke leve uden de livsvigtige vitaminer og mineraler, men hvor er information herom til befolkningen?
Vores fødevarer produceres på måder, så de vitale næringsstoffer er ødelagt eller fjernet. Almindelige grøntsager indeholder 60% færre mikronæringsstoffer end for blot 80 år siden, og hovedparten af danskerne mangler det væsentlige magnesium for ikke at tale om det livsvigtige D vitamin.
Et er, at journalisterne refererer disse ensidige og usaglige skræmmekampagner mod indtag af vitaminer og mineraler. Værre endnu er det, at danskerne forholdes muligheden for effektivt at tage vare om egen sundhed. Det er i Danmark ikke tilladt at informere om et kosttilskuds gavnlige virkning på diverse sygdomme eller symptomer, selv om dets effekt er veldokumenteret.
Derfor skal vi trygt fortsætte med at tage vores daglige vitaminpiller, vi skal blot være yderst kvalitetsbevidste i vores valg af produkter. Hovedparten af de vitaminpiller, der sælges i Danmark er af for ringe kvalitet. Du får for lidt for pengene og oftest er de syntetiske og uorganiske. Den urimelige og strikse lovgivning tvinger os til at indkøbe vores kosttilskud i udlandet, hvor du uden problemer kan få den høje kvalitet i optimal potens og kombination. Min anbefaling; se så at få den lovgivning lavet om…det kan ikke gå hurtigt nok……..
|
Kommentarer
"DEN TILBAGEHOLDTE VIDEN OM HELBEREDELSER"
Den giver virkelig noget til eftertanke.
Den beskriver, hvordan netop mange kroniske og dødlige sygdomme kunne undgåes netop ved at indtage mange flere vitaminer og mineraler end sundhedsministe riet og specielt lægerne anbefalder
Når jeg er stoppet med dem, så kan jeg en uge efter mærke en klar virkning på humør, energi og overskud.
De virker! Også mod tandkødsbetænde lse, som jeg oprindeligt startede med at tage dem for. Nu kan jeg bare ikke undvære dem.
RSS feed for kommentarer til dette indlæg.