Antioxidanter - Vigtigt at vide om Antioxidanter

Antioxidanter

Der er ikke megen hjælp at hente i mediernes og patientforeningernes anbefalinger omkring vitamin-, mineral og antioxindantindtag. Senest har TÆNK lanceret en mildest talt mærkværdig undersøgelse, der konkluderer, at de fleste vitaminer er farlige for børn at indtage. Hjerteforeningen har også været på banen med budskabet om, at antioxidanter i kosttilskud kunne medføre tidligere død. Der er ikke noget at sige til, hvis man som forbruger bliver forvirret.

Rigtig mange studier viser, at vitaminer, mineraler og antioxidanter beskytter os mod sygdomme, f.eks. mod udvikling af hjerte/kar sygdomme, slagtilfælde og kræft. Hver eneste måned kommer der nye studier til, der underbygger dette. Lad os også endnu engang slå fast, at der til dato ikke er konstateret et eneste dødsfald på baggrund af indtag af vitaminer og antioxidanter. (Jf. American Association of Poison Control Center). Derimod er den fjerde hyppigste dødsårsag i USA forårsaget af medicinske præparater.

Lad os tage TÆNK undersøgelsen først. Den er svær at tage seriøst, for den er lavet udelukkende på baggrund af kosttilskuddenes indhold af vitaminer og mineraler, sat op i forhold til det anbefalede daglige indtag. Disse anbefalede doser er ikke baseret på hverken videnskabelige studier eller seriøs forskning. Tænks konklusion er, at det er penge ud af vinduet at gi' børn vitaminer og mineraler i pilleform. Her skeles ikke til hverken kvalitet eller former, til trods for at netop kvaliteten af vitamin- og mineraltilskud er afgørende for, om det optages af kroppens celler, eller om det belaster istedet. Hovedparten af de kosttilskud der sælges i Danmark er efter min mening af for ringe kvalitet, men det havde da været et langt mere seriøst budskab for TÆNK at bringe fokus på denne problematik, fremfor at skræmme danske forældre fra at gi' deres børn et helt nødvendigt dagligt tilskud. For som vores fødevarer produceres idag, er det ikke muligt at spise sig til tilstrækkeligt gennem maden. Dette underbygges ligeledes af amerikanske undersøgelser, der viser, at konventionelle grøntsagers indhold af f.eks. magnesium er faldet med op til 60% de seneste 80 år.

Så er der Hjerteforeningens udtalelse om, at vi dør tidligere, hvis vi spiser antioxidanter via kosttilskud. Jeg synes faktisk det er trist, at pressen viderebringer sådanne udtalelser uden at undersøge sagen nærmere. Det forholder sig nemlig sådan, at langt hovedparten af de studier, der er lavet med antioxidanter, som f.eks. E vitamin, er udført med anvendelse af syntetiske former og ofte kun ved tilførsel af det enkelte vitamin, som studiet omhandler. Enhver med blot en beskeden viden om vitaminer og mineralers effekt ved, at disse mikronæringsstoffer virker i samspil, og at de har brug for hinanden for at kunne virke optimalt. Det er også derfor vi optager antioxidanter fra f.eks. bær så godt. De indeholder jo en variation af antioxidanter i helt naturlige former, som kroppens celler kan genkende og bruge. Derfor er kvaliteten af de former for kosttilskud, som vi vælger at indtage, afgørende. Vælger du således at tage en, efter min mening nødvendig, daglig multivitamin/mineralpille sammen med D vitamin og et godt tilskud af essentielle fedtsyrer i flydende form, så skal du sikre dig, at tilskuddet består af naturidentiske vitaminer og organiske mineraler. At hørfrøolien og hampolien er økologisk og koldpresset og fiskeolien stabil, oprenset og af høj kvalitet. Kombineret med masser af lækre økologiske grøntsager, frugt, bær, fisk og fuldkorn, så er du rigitg godt rustet til vinterens udfordinger.

Læs også:
Gode råd om vitaminer og mineraler
Stop hetzen mod vitaminer!
Flydende vitaminer

Tilmeld dig mit gratis nyhedsbrev og få spændende tips én gang hver måned.

Kommentarer   

 
#1 Pia Strandgaard 05.-02.-2012, 00:44
Forvirring i befolkningen, ja det tør hvis siges. Hvem mon har ret, hvad skal vi tro? Måske skal vi bare gør som i gamle dage, spise en varieret kost?
Citér
 
 
#2 Anette Harbech Olesen 05.-02.-2012, 09:15
Kære Pia, Ja, det er altid det bedste udgangspunkt, men udfordringen er jo, at vores fødevarer indeholder langt færre mikronæringssto ffer end for blot 80 år siden. Så helt "som i gamle dage" kan det aldrig blive KH Anette
Citér
 
 
#3 Anne johannessen 05.-02.-2012, 16:00
Det er ikke kun vitaminer der er problemer med, selv har jeg en 5 årig uddannelse i Kinesisk urtemedidcin, som bliver mere og mere svært at praktisere her i Danmark, fødevarestyrels en forbyder løbende diverse urter så det ikke er muligt at lave urterecepter.De FVS kommer løbende på besøg med helt umulige krav til behandleren, og der er jo heller ingen der er døde af urter, tværtimod !
Citér