Sukkersyge og Gluten

sukkersyge og gluten

Børn med type 1 sukkersyge kan undgå medicin ved at leve glutenfrit

Det har længe været velkendt, at proteinstoffer i komælk kan øge risikoen for udvikling af type 1 sukkersyge. Type 1 diabetes, som sygdommen også kaldes, rammer fortrinvis børn og unge og kræver normalt livslang behandling med insulin. Det er en såkaldt autoimmun sygdom, hvor bugspytkirtlens insulinproducerende celler - de såkaldte betaceller - beskadiges af kroppens eget immunforsvar.

Nu tyder meget på, at nydiagnosticerede børn og unge, kan bevare en vis egenproduktionen af insulin, ved at leve glutenfrit. På den måde kan de undgå daglig medicinering. Dette fremgik af Diabetesbladet, der i deres maj udgave bragte en artikel om en familie, der med stort held havde bevaret sønnen Alexanders insulinproduktion ved at leve glutenfrit, efter at han var diagnosticeret med type 1 diabetes.
Initiativet til glutenfri anbefalinger til diabetes børn og unge kommer fra afdelingslæge på Herlev sygehus Jannet Svensson. Hun har gode erfaringer med initiativet. Hun og kollegaen Karsten Buschard har netop fået deres opsigtsvækkende resultater offentiggjort i det ansete tidsskrift British Medical Journal.

Det giver god mening at tænke på gluten, synes jeg, og det er dejligt, at der kommer fokus på denne naturlige tilgang og eventuelle årsagssammenhæng. Et eller andet må jo provokere og irritere immunforsvaret, siden det kan føre til beskadigelse af de insulinproducerende celler. Det er derfor nærliggende at forestille sig, at når proteinstoffer fra komælk hos særligt sensitive kan fremkalde en sådan reaktion, så vil gluten også kunne. Fortsæt gerne forskningen på dette område.

Gluten er et proteinstof, der findes i alle danske kornsorter som hvede, byg, rug og havre. Det behøver ikke være vanskeligt at leve glutenfrit, men det kræver viden og indsigt. Læs mere om gluten og hent inspiration til lækre glutenfri opskrifter her.

Tilmeld dig mit gratis nyhedsbrev og få spændende tips én gang hver måned.

Kommentarer   

 
#1 Anne poulsen 10.-12.-2012, 15:28
Hej Anette
Da jeg læste dit indlæg om sukkersyge og gluten studsede jeg over dit udsagn ”Det har længe været velkendt at proteinstoffer i komælk kan øge risikoen for udvikling af type 1 sukkersyge”.
I 2002 blev European Food Safety Authority (EFSA) grundlagt som en vigtig del af EU’s program om fødevaresikkerh ed. EFSA er en uafhængig forsknings institution, der undersøger hvordan forskellige sygdomme og fødevare kan være forbundet.
Type 1 diabetes en multifaktoriel sygdom, hvilket vil sige at den er forbundet med virkningerne af flere gener I kombination med livsstil og miljømæssige faktorer, men den præcise mekanisme er fortsat uklar, hvilket gør det umuligt at sige noget om sammenhængen mellem mælkeproteiner og type 1 diabetes. Der kan altså ifølge EFSA ikke konkluderes at ”det længe har været velkendt at proteinstoffer i komælk kan øge risikoen for udvikling af type 1 sukkersyge”.

Anne Poulsen
Landbrug og Fødevare
Citér
 
 
#2 Anette Harbech Olesen 10.-12.-2012, 16:36
Hej Anne,
Referencerne kommer her:

H.C.Gerstein, “Cow’s milk exposure and type I diabetes mellitus” Diabetes Care 1994; 17; 13-19
1996. Cow's milk: New link to diabetes? Science News 150(Oct. 19):249.

Baseret på rotteforsøg mm men tankevækkende og noget, der burde forskes mere i. Mælk er en fin proteinkilde for de der tåler det, men tåler man ikke eksempelvis casein, så er det bedst at undgå - efter min mening KH Anette
KH Anette
Citér
 
 
#3 Anne poulsen 13.-12.-2012, 10:53
Hej Anette,
Som du skriver, er det godt at have sin egen individuelle mening om sundhed, da man tit selv kan mærke hvad der er godt for en. Det er dog vigtigt at tydeliggøre at det er en personlig holdning, og ikke en holdning der er videnskabelig konsensus omkring. Mht. de to referencer er de fra 1996 og 1994 og meget er sket på emnet siden da, desuden handler begge studier om babyer og komælk, og viser dermed ikke en generel sammenhæng mellem indtaget af mælk og type 1 diabetes. Studierne viser faktisk heller ikke at der er en klar sammenhæng. Det første studie konkluderer at der måske kunne være en sammenhæng. Det andet studie refererer til 4 studier der alle viser forskellige resultater, men slutter dog af med at konkludere at risikoen for fejlernæring ved en kost uden mælk er meget større end de diabetes forebyggende fordele der evt. kunne være.

VH Anne Poulsen
Landbrug og Fødevare
Citér
 
 
#4 Anette Harbech Olesen 17.-12.-2012, 17:05
Kære Anne,
Jeg burde måske have skrevet "Det har længe været velkendt, at proteinstoffer i komælk kan øge risikoen for udvikling af type 1 sukkersyge blandt børn", men da jeg i næste sætning skriver, at sygdommen primært rammer børn, så valgte jeg - nok fejlagtigt - at udelade det sidste ord. At undersøgelser stammer fra hhv. 1994 og 96 gør dem jo ikke mindre relevante, men jeg havde heller ikke på nogen måde forventet at vi var enige. Når man som du repræsenterer et erhverv, der lever af at sælge komælk, så er det klart at du fokuserer på andre aspekter end jeg gør. Komælk kan være udmærket, hvis man tåler det, men jeg savner i den grad valide og gennemgribende undersøgelser af mælks potentielt sundhedsskadeli ge effekter, så vi som forbrugere kan få ren besked om fordele og ulemper ved indtag af komælk. Der er en klar tendens til, at der herhjemme fokuseres på fordelene ved indtag af komælk i såvel forskning som oplysning. Ærgerligt at vi ikke i højere grad vægter uvildig forskning indenfor området.Rigtig god jul og tak for din kommentar Anette
Citér